miércoles, 13 de mayo de 2020

Cara á liberdade e a igualdade.


Entre os dereitos humanos máis importantes atópanse a liberdade e a igualdade.

Durante moitos séculos, as inxustizas eran tan atroces e tan frecuentes que eses dereitos nin sequera foron un soño para a maioría.

A escravitude e a servidumbre son dous exemplos de como a desigualdade fixo posible que unha minoría privase de liberdade a maior parte da poboación en Europa.

Tamén o machismo predominou ao longo de toda a historia e deu lugar ao dominio e a abusos dos homes sobre as mulleres.

Agora ben, nos últimos anos producíronse camios que permitiron que creamos que é posible un mundo mellor, un mundo no que todos os seres humanos poidan ser libres e no que desapareza o machismo.

A escravitude está prohibida na maioría dos países e en moitos deles as mulleres poden acceder á educación e ao mercado laboral, demostrando que os homes non son máis capaces ca elas.


1.De escravos e servos.
1.1.Historia das desigualdades.
Sempre houbo uns que teñen máis e outros que teñen menos, e non só riquezas, senón tamén dereitos. É máis, algúns podrían abusar doutros sen teren que dar explicacións nin responder ante ninguén.

Os antigos gregos tiñan escravos. En opinión de Aristóteles, igual que a natureza nos fai <<homes>> ou <<mulleres>>, tamén nos fai <<amos>> ou <<escravos>>.

Desde ese punto de vista, a diferenza entea mos e escravos sería algo natural: as persoas intelectualmente superiores nacerían para mandar, mentres que aqueloutras que o máis valioso que poden ofrecer é o seu traballo físico serían escravos por natureza, e o mellor que podería pasarlles sería que atopasen un bo amo que os dirixise.

1.2.Roma.
A prosperidade de Roma apoiábase en boa medida no uso de escravos procedentes da expansión imperial. O mesmo Xulio César vendeu un millón deles durante a guerra das Galias.

Os escravos eran propiedade dos seus amos ata límites que nos custa entender. Non tiñan dereito a un xuízo, nin a posuír propiedades, nin sequera a casar. Os seus matrimonios non se consideraban válidos e os seus fillos eran propiedade dos amos. Algúns debían levar chapas colgando no pescozo con inscricións que dicían cousas como <<detédeme se escapo e devolvédeme ao meu dono>>.

Non obstante, entre os romanos existía algunha posibilidade de adquirir a liberdade, cando os amos liberaban os escravos, que se convertían en libertos.

1.3. A Idade Media.
Na Idade Media, a escravitude foi substituída pola servidume. Os nombres posuían terras e, con ellas, aqueles que as as traballaban.

Estes servos carecían dos dereitos que tiñan os seus señores. Una das poucas diferenzas cos escravos era que non podían ser vendidos, a nosn ser que fose como parte do terreo no que vivían e traballaban.

1.4.O Antigo Réxime.
O sistema social dos estamentos, característico do Antigo Réxime, perdurou en Europa ata finais do s. XVIII. O rei, os nobres e o clero gozaban de privilexios que se negaban ao pobo chan.

Este grupo social traballaba, pagaba os impostos e estaba sometido aos caprichos e abusos dos monarcas e dos nobres.

2.O machismo.
2.1.A muller na Antigüidade.
Na maior arte das culturas da Antigüidade, as mulleres dedicábanse á maternidade, ás tarefas domésticas e colaboraban na agricultura e na gandería. Frecuentemente, non recibían ningún tipo de educación, polo que as posibilidades de que fixesen achegas relevantes noutros ámbitos eran mínimas.

Ademais, tamén é habitual que os historiadores da época subestimasen a súa importancia e a súa influencia real.


2.2.A muller en Europa ata o s.XVIII.
Boa parte da Idade Media limitou a alfabetización e sobre todo ás mulleres.

Pero no s.XV, co humanismo e o Renacemento comezou a reivindicación do papel da muller na sociedade dos homes. Houbo pasos adiante e atrás na emancipación da muller: o humanismo promoveu a súa instrucción e a escolarización das nenas, mentres que a Reforma as confinu á casa e as súas tarefas.

A finais do s.XVII e no s. XVIII, o papel das mulleres emprendeu, segundo a súa clase social, dúas novas direccións na sociedade: a das traballadoras manufactureiras (sobre todo téxtil) e a das damas dos salóns nobres.

Ao longo do s.XX e a comezos do XXI, nos países occidentais as mulleres non só puideron acceder aos estudos universitarios, senon que demostraron unhas capacidades académicas tan elevadas como as dos seus compañeiros homes. Tendo en conta o seu rendemento intelectual, as razóns que algúns esgrimían, para impedir que ocupen postos de traballo especializados e altos cargos nas institucións e nas empresas, carecen de sentido.

3.O feminismo.
3.1.Os cambios a partir da Ilustración.
O ambiente ilustrado do s.XVIII, que fixo que frutificasen as ideas de igualdade e de liberdade, tamén influiu na consideración social das mulleres.

Nese sentido, nos primeiros anos da Revolución Francesa produciuse un importante incremento das reivindicacións femininas, como o dereito ao traballo, o dereito á educación, o dereito ao divorcio....

3.2.As mulleres obreiras.
Coa industrialización, moitas mulleres convertéronse en traballadoras tan capaces e esforzadas coma os homes. Non obstante, era frecuente que non se lles recoñecesen os seus méritos tanto como a eles e que se lles pagase un soldo inferior ou se lles esixise que traballasen máis horas.

Non obstante, a súa colaboración en todas as circunstancias fixose tan destacada que resultou imprescindible recoñecer progresivamente o seu valor e a súa importancia. Isto resultou especialmente claro e relevante durante a Segunda Guerra Mundial, cando moitos homes foron enviados á fronte. Entón, as mulleres ocuparon os seus postos nas fábricas e demostraron a súa capacidade de traballo para manter a produción.

Pouco a pouco, tamén se vai recoñecendo como traballo o labor das mulleres que non se dedican a exercer unha profesión ou que voluntariamente deciden non traballar fóra porque se encargan de atender a casa e de coidar os fillos e os enfermos.



- Investiga cando aboliuse a escravitude en España e a nivel mundial.

- Buscade un mito grego ou romano onde a protagonista sexa unha muller.

No hay comentarios:

Publicar un comentario